Meditációs gyakorlatok
Mindennapi teendőink során gyakran szembesülünk olyan, hitéletünket is érintő kérdésekkel, amelyekre az alábbi írás megnyugtató választ adhat. Szőcs László SJ értelmezése ugyanis azt igazolja, hogy a sokak számára még ma is tabunak számító keleti meditációs módszerek igenis összeegyeztethetők a keresztény szemlélődéssel. A jezsuita teológus előadása a Gyulafehérvári Római Katolikus Hittudományi Főiskolán hangzott el.
Régóta foglalkoztat a kérdés: miként válhatott jelenséggé a zen? Ez persze főként a „nyugat” dilemmája, ám a zazennek nevezett régi japán meditációs módszer iránt az egykori kommunista blokk országaiban is megnőtt az érdeklődés. Következésképp: érdekes és érdemes megvizsgálni, miért sereglik egyre több keresztény a keletről érkezett guruk (mesterek) iskoláiba, elsajátítandó az általuk hirdetett tanokat. Felfokozott, szokatlan igyekezetük nem is lenne különösebben feltűnő, ha az illetők zöme nem hagyná el eredeti vallását.
Legfőbb kérdésem tehát: miért oly nagy a szimpátia a buddhizmus, a jóga, a transzcendentális meditáció, valamint a zen iránt?
Mi is valójában a zen?
A zen indiai eredetű, kialakulása a Krisztus előtti időkre tehető, mondhatnók: gyümölcs a buddhizmus fájáról. Létrejöttét jelentős mértékben befolyásolta a jóga, a mahayana buddhizmus és a taoizmus.
A mahayana buddhizmusból kinőtt zen Buddha meditációját jelenti, vagyis azt az állapotot, amikor a személy a maga egzisztenciális valóságában észleli a világot. Mivel Buddha életfilozófiájában meghatározó erőt képvisel a szenvedés és a fájdalom, az élet mulandósága is előtérbe kerül. Az út végén eszményként a megvilágosodott életforma, a boddhisattva áll, amely a szabadság megtapasztalásából származik.
A zen a jóga három fejlődési stádiumát vallhatja a magáénak: a koncentrációt, a meditációt és a samadhit, azaz a szellem összeszedettségét, a belső egyensúlyt és a csendet. Indiából Kínán keresztül jutott el Japánba, ott indult fejlődésnek Dogen és Hakuin nagymestereknek köszönhetően.
A zenről valójában csak az tudna érdemlegesen beszélni, akinek volt satorija (megvilágosodott állapota), csakhogy az, aki erre a szintre már eljutott, sosem beszél róla. Mert a zen meghatározhatatlan, megfogalmazhatatlan.
Bizonyos tapasztalatok azért természetesen a zenben is megoszthatók. A közismert mester, Szuzuki Dajtszetszu szerint a zen az egyetlen szubsztancia felfedezése, út, amely az önismereten át vezet el a célhoz. Nem intellektuális tudás, inkább intuitív meglátás, satori: előbb ráérzel az entitások titkára, majd harmóniába kerülsz velük.
Mindezeket figyelembe véve felvetődik a kérdés: vallás-e a zen, vagy filozófia? Az ugyanis világos, hogy a zen – mint a nyolc buddhista szekta egyik ága – isten(ek) nélküli. Ám mivel Isten létét nem tagadja, egyesek nondeisztikus vallásnak nevezik. Igazából absztrakt metafizika, s noha népszerű, keveseknek való.
A zazen: gondolatok a semmiről
A zen módszere a zazen: általa érhető el a satori. A módszerhez három fontos elem tartozik: a testtartás, a légzés és a belső tartás. Az utóbbi a legfontosabb.
Lássuk, min-miken meditál az ember a zazen alatt? Dogen szerint a semmin (munen-muso). „Gondolj a semmire, gondolkozz a semmin. Fogalmak nélkül meditálj!” – ajánlja a mester.
Ideálok
Egyfelől saját magadra találsz rá benne, arra az óriási intenzitású belső éberségre, amely a mélyebb önismerettel, öntudattal azonos. Azzal a helyzettel, amikor látod önmagadat: pontosan úgy, mintha a hegy tetejéről egyetlen pillantással ölelnéd át az egész tájat.
Másfelől az abszolút létezővel való egyesülés átélésében segít. Keresztény gondolkodók szerint a satori olyasmi, mint a kereszténységben a misztikus eljegyzés.
Befogadó keresztények ("Ő bennem van és én őbenne")
Összegezve: a keresztény egyházon belül is tevékenykednek olyan elöljárók és beosztottak, akik nem kiáltanak eretneket az útkeresőkre. Ők a bajok gyökerét kutatják, a gondokat szeretnék orvosolni, ezért nem csupán a már jól bevált, hajdanán hatékonynak tartott, de időközben elfeledett imamódokat elevenítik fel, hanem a hasznos újításokat is "alkalmazzák". Ők azok, akik belátják: a zen is egy út a sok közül, nem jobb, de nem is rosszabb a többinél, sőt, sokak számára az isteni fényességre nyíló ablak.
(összeállította: szerény hosszúságom)
12 megjegyzés:
Újból egy meglepetés! Zen, valóban érdekes, hogy a XXI. század embere miért is vonzódik ezen vallás iránt vagy más keleti vallások iránt. Gondolom nagy szerepe van annak, hogy a nyugati ember főképpen szellemi munkát végez, s úgy véli ezek a vallások nagyobb szellemi energiákat képesek fölszabadítani, elkerülhető a stresszes állapot / no meg divat is lett /stb.
Ha sikerül akkor folytatom a blogomba!
Üdv.
Nagyon érdekes, és nagyon titokzatos, csodálom mindazokat, akik több kevesebb sikerrel, ha csak egy kis időre is képesek kikapcsolni a külvilágot, a semmire gondolni vagy nem gondolni semmire, azt hiszem belezavarodtam :)
Üdv
Éva
Hát ezt rendesen át kellett írnom.
És várom a folytatást!
kösz s minden jóut!
Elkészítettem, majd nézd meg !
Jelenlegi hangulatom befolyásolt, de az "mindegy" nem publikus
Üdv
Megnéztem, de szerintem abszolút rendben van. Az egyetlen baj vele az, hogy gyorsan elfogy.
Köszönettel.
Van hosszabb változat is csak azzal az a gond, hogy nehezen tölthető fel, de majd igyekszem "megígérem"
Ja és még valami, új softwareket találtam és most próbálom, hátha több és jobb minőségű "dolgot " lehet megvalósítani !
Üdv
Nem kell átírnod az égvilágon semmit, így nagyon jó. A film pedig kiegészíti, a szöveg, a kép és a zene tökéletes egyvelege. Valami bennem is megmozdult a különleges dallamvilág hatására..
Magas fokon míveled ezen szellemi tudálékosságokat!
Áh, ez csak a látszat! Tényleg.
És kösz sat. a linkajánlókat! Nagyszerűek.
Megjegyzés küldése