Jövünk, megyünk. Futunk, rohanunk és sietünk. Kapkodunk,
felejtünk. Ébredés után megisszuk a feketénket, elkészítjük a nebulóknak az
uzsonnát, odaköszönnünk a gázóra-leolvasónak, majd felszállunk a villamosra.
Így utazunk nap, mint nap, így olvadunk bele a tömegbe, így toljuk fel
orrnyergünkbe a világ nagy dioptriás szemüvegét, de közben lemondunk a tűzhely
melegéről és az égboltról, egyformán unalmasnak ítéljük a házakat és az
embereket, a Józsit összetévesztjük a Kálmánnal, bár arra halványan még
emlékszünk, hogy az egyik szakállat viselt, hosszút. Mintha. De nem tudjuk
pontosan.
Igaz is. Sosem néztük meg tüzetesebben a Józsit. És most
elment. Épp a munkába tartottunk, bepréselődtünk a levegőtlen villamosba,
amikor megszólalt zsebünkben a telefon. A klasszikus berregős csengőhangra hirtelen
mindenki magához tért, felkapta a fejét, ránk figyelt. Száz és száz fül és szem
irányult felénk a járművön, kicsit meg is ijedtünk az érdeklődők sokaságától, akiktől
már régen elszoktunk, elidegenedtünk. Visszagondolva a történtekre, csakis azt
hihetjük, hogy a velőnkig ható némaságban bizonyára érdekessé, izgalmassá, sőt,
szenzációgyanússá dermedt a hangunk, amikor megemeltük. Hogy mit? Na ne mondd! – vágtuk oda gépiesen a vonal túlsó végén
ülőnek, aki azóta is gyászban jár.
Nem mentünk el a temetésre, mert aznap céges gyűlésünk volt.
Igaz, nem kettőtől, hanem tizenegytől. De kinek van még ereje kirohanni a város
végére ilyen időben, végighallgatni a papot, aki folyton ismeretlenekről
prédikál ismeretleneknek, megszorításokra, fegyelmezettségre int és buzdít?
Honnan is tudná ez a reverendás, magányos, jól tartott ember, milyen a mi valós
életünk? Hisz sosem találkoztunk. Honnan tudhatná, hogy bűnösök vagyunk, hogy a
sátán megkísértett, hogy nem-e olyannak születtünk, amilyenek vagyunk, hogy a
szomszéd tőlünk lopja az áramot, és hogy a fizetésünk már régen elfogyott,
holott még csak a hónap derekát tapossuk? Honnan tudhatná, hogy a hit, az
imádság és a tömjénfüst minden problémánkra gyógyír?
Lássuk be, Marira sem emlékszünk, aki azóta gyászol, hogy a
céges gyűlésen rendesen kiosztott bennünket a fehér zoknis menedzser.
Előfordulhat, hogy ő lenne az a lány, aki tizennyolc éves kora óta ugyanabban a
piros kartonruhában rója az utcákat? Ezt sem tudjuk pontosan. Mert nem láttuk,
csak hallottunk, szavait viszont elnyomta a kisvárosi pletykaáradat.
Október végén aztán rászánjuk magunkat egy kis vásárlásra.
No nem azért, mert a hiányát érezzük a koszorúknak. Inkább azért, mert rosszul
éreznénk magunkat, ha a szomszéd megkérdezné, mennyit adtunk ki krizantémra, s
maradt-e még cukorra, lisztre, sóra, közköltségre. Nem szeretnénk, ha megtudná,
az idén nem vettünk krizantémot, az idén nem gyomláltuk ki a gazt, az idén
cukor nélkül isszuk a kávét, az idén nem világítunk. Az idén irtózunk a
gyertyáktól. Nem, nem, és nem. Az idén nagyon nagy csapások értek
mindnyájunkat, ám minket különösképpen, az idén a világ összes gyalázatáért
megszenvedtünk, az idén nem akarjuk látni a ronda betonkereszteket neonfénynél.
Pista ugyanis a héten meglepett, behozott hozzánk egy
cirádás barokk tükröt hatalmas keretben. Az aranyozott foglalat alól angyalarcok
és rózsaindák nőttek rá az üvegre. Azt mondta, kapta. Mondjuk, oké, s
belenéztünk. Nem volt kellemes, sőt, amellett, hogy iszonyatosan fájtak,
sajogtak tekintetünkön az évgyűrűk, be kellett látnunk, hogy a plébánosnak
igaza volt, még ha csak véletlenül is. A plébánosnak, a hivatásos szolgának, akivel
egyetlen egyszer találkoztunk az életben, de aki öcsénk koporsója felett a
sokat szidott öregségről csak mint állapotról beszélt. Ő mint felszentelt pap tartott
nekünk, világiaknak egészen modern, interdiszciplináris előadást az élet
természetes velejáróiról. Viccesen hangzott, és mi szemtelenül elnevettünk
magunkat. Nevetgéltünk tehát egyet a halottak felett, és még csak nem is
éreztük magunkat bűnösnek érte. Semmi olyat nem éreztünk, amire bárki is
ráfoghatta volna, hogy nem istentől való, ám ez sem mentett meg bennünket attól,
hogy a bizsergető kiruccanás egyszer csak véget érjen, megfenekeljen egy
abszolút profán ügy miatt. A Pista miatt. Amiatt, hogy eszünkbe jutott a kulcs
és az ajtó, vagyis a kulcsra zárt ajtó, s hogy a Pista nem tud megebédelni.
Futottunk haza, de hiába, mert a Pista sosem érkezett már meg a lakcímünkre.
Talán mégiscsak ki kéne menni a temetőbe. A miénkbe. És
virággal. Vagy virág nélkül, kibelezett dísztök nélkül, magyarosan, szerényen.
Egyszerűen csak ki kéne menni, hálát adni az életnek, megállni benne egy
pillanatra, megállni örökre, megadni magunkat a folyamnak, amely nem bennünk és
nem velünk kezdődött, de általunk folytatódna.
Folytatódna, ha engednénk.
*
Vallástörténeti kutatások szerint a halottakról való
gondoskodás ősidőktől fogva mindenütt megtalálható jelenség. A nyugati
keresztény egyházban Szent Odilo clunyi apát kezdeményezte a 10. században,
hogy Mindenszentek ünnepe után a hívők a holtakról is megemlékezzenek. A
bizánci szertartásban a lelkek szombatja a megfelelője.
A régi magyar népnyelvben november másodika a lölkök napja,
lelkeknek emlékezete. A sírok felvirágozása, a keresztek megkoszorúzása a 19.
század első felében vált szokássá a szegedi katolikus vallású magyarok körében,
mégpedig a bevándorolt német polgárság hatására. A kegyeletes gyakorlatot
később a protestánsok is átvették. Számos vidéken máig úgy vélik, hogy aki a
hantokról virágot szakít, azt a halott elviszi. A síron való gyertyagyújtás a
békéscsabai evangélikus szlovák közösségben az első világháború idején tűnt
föl, hogy a távolban elesett hozzátartozókra emlékeztesse az élőket. Hasonló
szándékkal jelent meg a hajdúsági reformátusok között is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése