A film és a zene jegyében
*ami a lapból kimaradt**
Ritka alkalom***** a
mindenkori múzeumok életében, hogy időszakos kiállításaiknak megünnepelhetik
egyéves évfordulóját. A Hamza Gyűjtemény és Jász Galéria most ezt tette. A
kismúzeum vasárnap délután**** a Malom Film-Színházba várta a magyar filmek és a
kifinomult dzsessz kedvelőit.
A tárlat megnyitásának egyéves évfordulóján az 1944-ben
forgatott Egy fiúnak a fele című Hamza-művet nézhették meg az érdeklődők a
Malom Film-Színházban. Az alkotásról mindenképp tudni érdemes, hogy nem képezi
Hamza művészetének csúcsát, és máig nem lehet tudni pontosan, miért emelte fel
hangját a faji megkülönböztetés ellen egy olyan időszakban, amikor nem volt
tanácsos ellenkezni a rendszerrel.
Ráadásul Hamza ezzel a tettével pont azokkal
fordult szembe, akiktől korábban szabad utat kapott hivatásának gyakorlásához.
A film Mikszáth Kálmán egyik történetét dolgozza fel eléggé szabadon. Ez abból
is kiderül, ha összehasonlítjuk Bolváry Géza 1924-es produkciójával, illetve a
produkció történetével, amely úgyszintén Mikszáth Kálmán Egy fiúnak a fele című
novelláját vette alapul. Hamza tehát csupán védőpajzsként használta fel
Mikszáth nevét, így kísérelte meg becsempészni a hazai mozikba az ellenállási
mozgalom ideológiáját. A korabeli cenzúra azonban szemfülesebbnek bizonyult, a
film tiltólistára került. Az viszont nem felel meg a valóságnak, hogy
igyekezetéért Hamzát bárki is üldözte volna Magyarországon. Sőt, a harcok
elültével vezetői pozícióba került, különféle megbízásokat kapott.
Visszatérve
a vetítésre: a vásznon ezúttal is több olyan színészt láthatott a közönség,
akivel Hamza szokásszerűen együtt dolgozott (Benkő Gyula, Danis Jenő, Hidassy
Sándor, Ladomerszky Margit, Mihályi Ernő, Rajczy Lajos). Az operatőri
feladatokat is az a Makay Árpád látta el, aki a Gyurkovics fiúkban (1940), a
Bűnös vagyok (1941) című erkölcsdrámában, a Külvárosi őrszobában (1942) és a
Szerelmes szívekben (1944), illetve jó pár nem Hamza-filmben keményen
bizonyított. A kommunista hatalomátvételt követően Makay az Egyesült Államokban
folytatta eredményes, kitartó és rendkívül termékeny munkásságát: főiskolákon
oktatott és mozgóképes vállalatot alapított. 1991-ben tért haza, ezt követően
életműdíjjal tüntették ki.
Ismerősként köszön vissza a stáblistáról Sőrés Imre neve is:
az építész négy ízben öregbítette Hamza csapatának hírét, hisz az ő keze nyomát
és elképzeléseit viselték magukon a Külvárosi őrszoba (1942), az Ördöglovas
(1946) és az Ez történt Budapesten (1944) díszletei.
Megjegyzendő továbbá, hogy az Egy fiúnak a fele az egyetlen
olyan hazai filmje Hamzának, amelynek kosztümjeit saját neje, Hamza Lehel Mária
tervezte.
A félreértések elkerülése végett azt is feltétlenül el kell
mondani, le kell írni, hogy a Hamza Gyűjtemény és Jász Galéria azért tűzte
műsorára az alkotást, mert havi bontásban eddig névadójának mindenik filmjét bemutatta,
így erre a műre épp most**** került sor.
És bár volt, akit a produkció meghatott, a rendezvény
fénypontját egyértelműen Szaniszló Richárd vibrafonművész koncertje jelentette.
A muzsikus Hamza-produkciók zenéjét adta elő saját feldolgozásában, lebilincselő
improvizációs technikával. Hangszeréből ugyanis olyan dallamokat csalt elő,
amelyek hajlékonyságukkal sokat emeltek az 1940-es évek nem túl változatos
melódiáin. Szaniszló Richárd a Palotásy János Zeneiskolában, Kecskés Istvánné
osztályában kezdte meg tanulmányait. Nyolcadikos volt, amikor felvételt nyert a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Szegedi Konzervatóriumába, ahol az
érettségi után főiskolai, majd egyetemi éveit töltötte. Nem csupán zenélt,
hanem komponált is. A magyar dzsesszvilág olyan emblematikus figuráival
muzsikált együtt, mint Szakcsi Lakatos Róbert, Cseke Gábor, Pusztai Csaba,
Lakatos Pecek Géza, és olyan formációkban fordult meg, mint a Barcza Horváth
József Trió, vagy a Bágyi Balázs Trió. A 2004. évi Nashville-i ISC-vetélkedőn bekerült
a középdöntőbe, így a zsűriben helyet foglaló Pat Metheny és B.B. King is
hallhatta játékát.
Az eseményt Deme Péter dr., a Pulszky Társaság
történész-elnöke, illetve Szabó Tamás polgármester is megtisztelte
jelenlétével. A magyarországi múzeumi dolgozók legnagyobb szakmai szervezetének
vezetője köszöntőjében a kulturális értékek megőrzésének fontosságára hívta fel
a figyelmet, és megállapította: Hamza D. Ákos feltáratlan életműve elmélyült
művészettörténeti kutatásra vár, és megérdemli, hogy országszerte ismertté
váljon.
A kiállítás 2013 novemberéig tekinthető meg a Gyöngyösi úti
kismúzeumban, abban az ingatlanban, amelyben a Hamza-házaspár utolsó éveit
töltötte.
**Rettenetesen hálás vagyok a helyi sajtó egy részének a teljesen elfogult és üzletiesen részrehajló tudósításokért. Bocsánat, a temérdek csúsztatásért, amelynek terjesztéséhez - pusztán tévedésből*** - bolondot csináltak saját magukból is. Ettől még a közmondás, miszerint a hazug embert hamarabb utolérik, mint a sánta kutyát, igaz marad.
***Mert jóhiszeműen feltételezem, hogy csak tévedésből kérdezték meg a kirúgott igazgatót arról, hogy milyen programokat tervez 2013-ra.
****2012 novemberének első hétvégéjén
*****helyi jellegzetesség
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése