Hamza D. Ákos lappangó művei
Hamza D. Ákos rejtőzködő munkássága mindenképp jelentős
figyelmet érdemel. A nevét viselő jászberényi múzeum új időszakos kiállításán a
művész lappangó képeit helyeztük előtérbe.
„Behunyom a szemem, mivel
látni akarok.”
(Paul Gauguin)
A hazai közönség 1987 óta találkozhat Hamza D. Ákos
munkáiból válogatott kiállításokkal, összegző bemutatkozása azonban sokáig nem
volt a művésznek. A Magyar Festészet Napján, október 18-án nyílt tárlata sem
életmű-kiállítás, mivel a terem mérete ezt nem teszi lehetővé, de a kutatás sem
tart még ott, hogy egy ilyen horderejű bemutatót felvállalhassunk. A
sokismeretlenes kiállítás mint cím és rendezőelv természetesen megpróbálja
felölelni a teljes életművet, de korlátozott számú munkán keresztül. A gazdag
Hamza-oeuvre-nek tulajdonképpen csak egy keresztmetszetét mutatja most be.
Hogy mi az oka annak, hogy a 20. század egyik legsokoldalúbb
és legkarakánabb magyar művészét egyfajta titokzatosság lengi körül, és mi
annak, hogy részleteiben máig nem ismerjük a munkásságát? A kérdésekre nyilván
azt kell válaszolni, hogy mítosz is csak akkor születik, ha korlátozottak a
hozzáférés lehetőségei, ha információhiány van egy életmű körül. A rejtélyesség
másrészt a művész szemléletéből, egyéni teljesítményéből fakad, abból, hogy
mihez, milyen tematikához mikor nyúl. A mítosz kialakulásának okait és
körülményeit feltárni, a kapott eredményt dekonstruálni, megtisztítani, s így a
hiteles képet kialakítani a művészettörténész feladata. Ennyit tehet, de ennyit
mindenképpen tennie kell az ügyért.
Hamza különállása generációs kérdésekre, nemzedékek közti
szembenállásokra, ellentmondásokra is visszavezethető. Az első és a második
világháború idején kézzelfogható élményei vannak, a szovjet térhódításról
úgyszintén. Mindezek megélése magyarázza az általánostól eltérő habitusa
gyökerét. És talán a nyomokban, gondolatfoszlányokban tetten érhető klasszikus
irányultságát is, hisz ő rendszeresen azt nyilatkozta, nem szándékosan vált
absztrakt művésszé, inkább a körülmények hatására, az új idők új szelei hozták,
a „klasszicizmus” háttérbeszorulása eredményezte. A recepciótörténet
érdekessége, hogy sokkal inkább nonfiguratív művészként ismerjük. Egyrészt
azért, mert az a kevés mű, amelyet Brazíliából hazahozott, ennek az irányzatnak
a jegyében képvisel markáns szemléletet, és a közelmúlt kutatásainak
köszönhetően is ezek a munkái váltak leginkább a kánon részévé. Az is szempont,
hogy az ő elképesztő technikai felkészültségét, grafikai ismereteit,
kísérleteinek jelentőségét kevesen tudták igazán értékelni, mert csak kevesen
értették, értik meg megfelelő mélységben azt a világot, amelyben ő otthonosan
mozgott, amelyet létrehozott. Ráadásul nemcsak követte, de néha előszeretettel
szembe is ment a nemzetközi trendekkel, kiváltképp, amikor kifejezetten
történeti megközelítést újított fel.
Módszertani nehézséget jelent, hogy csupán a megőrzött és
nyilvántartott művek alapján lehet rekonstruálni, milyen területeken
kísérletezett, és miért azzal, amivel, miért akkor, amikor, mivel
életpályájának elejéről, a harmincas, negyvenes évekből egyetlen tabló
kivételével az összes elveszett. Még a nyilatkozatok, de a kiállításokhoz
készült műtárgylisták is gyakran ellentmondásos információkat nyújtanak.
Az általa alkalmazott tematika közvetítése, interpretációja
rendkívül egyéni. Emellett az aktuális történések feldolgozásában távolba
szakadtan is tudott lépést tartani a magyar kortársakkal. Mondhatnók persze,
könnyű volt neki véleményt formálnia Magyarországról külföldön, meg hogy mások
is foglalkoztak ugyanazokkal a kényesnek számító kérdésekkel, mint ő. A
nézőpont viszont, amit reprezentáltak, különbözött.
Hogy provokatívnak számít-e ma Hamza? Néhány
szerepvállalásával kapcsolatban cáfolhatatlan, hogy igen. Egyes címei ma is
provokálnak (1944, 1956, Kivégzés, Álombrigád). Ez
az illető munkák időtálló voltát is mutatja, ám azt is, hogy a társadalmi
problémák mindenkoriak, nem sokat változnak a történelem során.
Az életműnek a második világháború okozta traumák és
folyományaik feldolgozása jelentette az alapját. Egy kulcsszót említenék, amely
alapeleme a kiállításnak, de nem csak a tárlatnak, hanem a 2014. év kutatási
koncepciójának is. Ez a rejtőzködő szó lenne a sokismeretlenes, amely nemcsak a
tanatológiai érdeklődésre, nemcsak az embertelen gyilkosságokra s a holokauszt
megélésére vonatkozik, ennél többre, mert Hamza teljes munkásságában,
életvitelében kiemelt szerephez jutott a személyes és történelmi-társadalmi
megrázkódtatások feldolgozása.
A tárlat az Ige című képével, illusztrációjával
indul, ez egyben nyomatékos utalás is, több tekintetben: az Ige mint
kiindulópont, az Ige mint rendezőelv, az Ige mint hit, az Ige mint tartás. Ezt
követi a Fény és forma mindenféle különösebb magyarázat nélkül, akár a
Szentírásban. Aztán jöhet a Tavasz ébredése és a többi bibliai történet
(Virágvasárnap), a bukás és a megbocsátás (Az első kő), a
franciás külső. A következő esemény 1956-hoz fűződik. A megcsonkított tablónak
is ez a címe. Érdekes, hogy olyan alkotás ez, amelyről nincsenek közeli
élményei, hisz a forradalommal csak a sajtóban és az emigrációban találkozott.
A keresztényég, a szeretet lábbal tiprása viszont központi jelentőségű, s olyan
képek, események kötődnek hozzá, szinte összemosódnak vele, mint az 1944,
a Kivégzés, az Auschwitz (Nők a lágerben), a 20. századi
megtorlások sorozata. Ennek feszültségét oldja fel a matematikából
eredeztethető Moduláció, amely a humán tárgyak nyelvén összetartást
jelent.
Hamza életpályája természetesen kilép a művészet kereteiből,
hisz kultúrtörténet, irodalom és politika is egyben, és én úgy érzem, ebből a
nagy kínálatból is mindig meg kell mutatni pár elemet a kiállításokon. Ezúton
ez meg is történik. Hamza azonban egy másik érzékeny területet illetően is
kapóra jön: a keresztény tanítás kortárs recepciójához nyújt gyakorlatias
segítséget. Meglepő módon a róla szóló irodalomban alig szerepel, hogy az
egyház dolgaival, vallásfilozófiával haláláig foglalkozott.
A sokismeretlenes kiállítás művészettörténeti
bemutató, kronologikusan és tematikusan is szerveződik, így nem tűnhet
erőltetettnek az Igével felvezetni a forradalmat, a forradalomból pedig
levezetni a geometriát (Tér és forma, sorozat). Sikerült archív
felvételeket, fényképeket is szerezni, s megalkotni belőlük egy
videó-összeállítást, amely megtekinthetővé teszi a már nem, vagy a még nem
ismert vásznait, rajzait, kisplasztikáit. Nem fináléként áll az emlékezet
keresztútján a francia kitérő Picasso kockáival, kúpjaival,
szimultaneizmusával, Gauguin gömbölyded, finoman erotikus nőivel. Innen már
csak egy ugrásnyira vártak rá a konstruktivista terek, amelyek a hetvenes,
nyolcvanas éveket leképezve adnak most már általa is ízelítőt abból a mérnöki
nyelvezetből, amely már akkor aktuálissá vált, ám azóta folyamatosan újabb és
újabb tartományokat hódít meg a maga számára.
Az irodalmi alkotásokra történő utalások további
kultúrtörténeti beágyazottságot kölcsönöznek a kiállított (és a rejtőzködő)
munkáknak. Művei ugyanis sok tekintetben irodalmi ihletésűek, akárcsak a
filmjei, ám ez nem is lehetne másképpen: a filmiparban megtanult
novellisztikusan gondolkodni. Írt is, mint tudjuk, verseket. De hát a festőnek
sem árt, ha szépirodalmat is olvas. Cizellál rajta. Innen adódott, hogy a
sokismeretlenességhez társítani kellett egy művet, a tanáremberhez is, ami
magától értetődőn Karinthy Frigyeshez vezetett. A Tanár úr kérem című
karcolatfüzért valószínűleg nem használta, ám a mi helyzetünkön lényegesen
könnyített. Elfogathatóvá tette Hamza életművének két pólusát, a nagyon jót és
a kevésbé jót. A kétféle látogatót: az értőt és az értetlenkedőt. Az
ellentéteket. Az egymást kiegészítő ellentéteket. Lehetővé vált hát kritikusan
reflektálni képzőművészetének azon összetevőjére, amelynek feldolgozása szinte
előzmény nélküli. Mert annak, ami új, friss, nem is lehetnek előzményei. Annak
sem, ami lappang. És milyen jó, hogy megtaláltuk hozzá a magyar irodalomból ezt
a jó és rossz tanulós párhuzamot, mert így legalább előkaphatunk egy kanonizált
magyarázatot, ha nem jutunk azonnal kézzelfogható eredményekhez.
(2014)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése