A humánértelmiségre ráerőszakolt kommunizmusbeli rettegés, nyomasztó titkolózás, vészterhes hallgatás olyan semmiségekből is fakadhatott, hogy ma már tényleg csak nevetni tudunk a sarlós-kalapácsos rezsim sok-sok agyalágyultságán. Azokon az apparátusbeli aktivistákon, akik rossz szemmel nézték, rendszerellenességgel vádolták az ötvös- és kovácsoltvas-művességet, illetve mindazokat, akik e művészeteket gyakorolták, támogatták. De igaz ez fordítva is: e kézműipart a pufajkások végül azért lehetetlenítették el, mert művelői, fenntartói azok a sikeres vállalkozók, nagy becsben tartott intellektüellek, rangos és vagyonos arisztokraták voltak, akiket koholt vádak alapján félre kellett seperniük ahhoz, hogy abszolút hatalomhoz jutva megszedjék magukat.
Volt azonban egy erős gazdasági indoka is a fémkultúra fokozatos átalakulásának. A 18-19. században többnyire ón asztali edényeket, készleteket használtak a háztartásokban, a nehézkes anyag azonban nem tudott megfelelni az új elvárásoknak. A hajlékony, olykor szeszélyes formákat az ötvösök valósították meg ezüstből. Ez már azután volt, hogy a stabil, drágakövekkel megrakott tálak, vázák, kupák kora elmúlt, és a vendég megtisztelve érezte magát, ha uzsonnára ezüsttel terítettek.
A polgárság egyre növekvő igénye azonban megváltoztatta az ötvösök munkáját: a biztos vevőkör tudatában a mesterek mindinkább az olcsó készáruk gyártására rendezkedtek be. A közember fényűzése ekként ösztönözte az ötvösművészet fejlődését, járult hozzá az új formák és díszítmények megszületéséhez. A szapora termelés azonban a minőség rovására ment, csorbát ejtett a kivitelezés színvonalán. A sorozatgyártás végül szokványosodáshoz vezetett.
A legjelentősebb mesterek munkájának nívóját persze nem rontotta ez a módi. Hírnévhez, elismertséghez ők épp azáltal jutottak, hogy a szériában gyártott darabokat is igényesen, művészi képességük, műszaki tudásuk legjavát adva készítették el. ők nemcsak kielégítették, hanem képezték, finomították, cizellálták is a tömegek ízlését. A proletáruralom idején azonban nem volt szabad egyénieskedni, sem egyénnek lenni, kimondani azt, hogy a vas művészi megmunkálását kezdetben a kolostorokban végezték. Hogy a kézműipar művészetté nemesedése egyházi tevékenységhez kötődött. Hithez, valláshoz.
Erre tilos volt emlékezni. Illetlen volt kiejteni Ferenczy Károly és David Klein nevét, pedig mindketten páratlan szépségű kovácsolt vasmunkákat, gyertyatartókat hagytak az utókorra.
Mára azonban valamelyest rendeződött, úgymond normalizálódott a helyzet, ma már szabad róluk és a hozzájuk hasonlókról, velük egyenértékűekről szabadon beszélni, s ha szabad, akkor kell is minél gyakrabban. Nem állhatom meg tehát, hogy le ne írjam: a magyar művészet történetében épp az ötvösség rendelkezik a leggazdagabb hagyományokkal, hisz egészen az államalapítás koráig, a honfoglaló magyarok díszítőművészetéig vezethető vissza. A későbbi idők nagy feltalálásai közül is kiemelendő néhány, ekként a sodronyzománc, amely magyar jellegzetességként alakult ki, és már Szent László király aranyozott ezüstlemezből vert ereklyetartóján megtalálható. Büszkék lehetünk arra is, hogy a 16–18. században az erdélyi zománcot nagy előszeretettel, látványos eredményeket felmutatva alkalmazták a környező országokban. A magyar ötvösművészet megbecsült helyét természetesen az is bizonyítja, hogy termékei – a díszfegyverek, ékszerek, ruhakapcsok, boglárok, násfák stb. – nélkülözhetetlen kiegészítői lettek a nemesi-nemzeti viseletnek, a díszmagyarnak. Ez a hihetetlenül tartalmas örökség mégsem tudott kiteljesedni, a 17. században véglegesült típusok (a klasszikus idomú talpas pohár, a fedeles serleg, a sokszögű dísztányér, a füles kupa) a 18. században fokozatosan eltűntek, a világi ötvösség, fémművesség pedig elveszítette szinte összes elemi, eredeti vonását. A kora újkor török és német háborúiban ugyanis a városok elszegényedtek, tönkrementek, újjászületésük egy-egy főpapi vagy főúri mecénás kegyétől függött, olyan főrendiektől, akik felvilágosodott világpolgárként a nemzetközi, akadémikus kultúrát, illetve az egyházi kultuszhoz köthető műveltséget istápolták.
A birodalom építésének megannyi gondját, baját csak súlyosbította, hogy a bécsi kormány Magyarországot a 18. század közepe óta az osztrák tartományok földművelő s állattenyésztő gyarmatának tekintette, magyar szakembernek ennélfogva csak mint a legkezdetlegesebb iparágak művelőjének jutott szerep: míg mészáros, gubacsapó, bognár, kötélverő, gombkötő bárki lehetett, az asztalos, ötvös, kőfaragó, szabó s minden más, nagyobb ügyességet és művészi tehetséget, érzékenységet megkívánó mesterség űzésének teljes jogával kizárólag a német ajkú társaságok rendelkeztek.
A múlt eme szelete így számunkra nem egy ólomkatonás, tündérilonás derűs történet, de ragyogóvá teszi az indulatmentes emlékezés, az elődök előtti őszinte főhajtás, a valódi érdemek szívből jövő elismerése. (folytatás+részletek itt)
6 megjegyzés:
Küldött megjegyzésem elúszott az éterben?
Mennyi háttértudás, és mennyi értékes információ !
Gratula !!!
csak ennyi !!!
és persze kzcsk!!!
Kedves Béla úr, hozzám nem érkezett meg a megjegyzése. A többieknek köszönet.
nagyon tetszenek ezek az Anjou-liliomok :)
Nekem is.
Megjegyzés küldése