Vegetatív életvitelemet illetően kicsit túloztam legutóbbi
bejegyzésemben. A valóság az, hogy késői ébredésem után nem tétlenkedtem
egyfolytában. Úgy kéne fogalmaznom, azt csináltam, amihez kedvem van (szinte
mindig), mondhatnám azt is, hogy a kedvenc kispárnámtól nem messze üzemmódba
helyeztem magam, jóllehet amiben én örömömet lelem, az nem mindenki szerint
munka, sőt, egyesek szerint egyenesen időpazarlás, lustálkodás, semmittevés.
Hát ezért nem tájékoztattam mélyen tisztelt olvasóközönségemet arról, hogy
elővettem egy kortárs művészeti témát (balhét), és dolgozgattam a kifejtésén,
annak reményében, hogy egyszer majd csak összeáll a tervbe vett tanulmány
(és egyszer majd csak elismeri a világ leghíresebb esztétája, hogy a 21.
századi művészet nem több egy nagy átverésnél). Nos, ebben az értekezésben kap
majd helyet valamilyen formában a játékelmélet, például ily módon:
A kubai rakétaválság idején, 1962-ben Kennedy tanácsadói már
játékelméleti módszerekkel elemezték a helyzetet, és jó előre kimutatták a
konfliktus gyávanyúl-jellegét. Ez segítette Kennedyt abban, hogy korán világossá
tegye a szovjetek számára: nem hajlandó kompromisszumra. Sikerült is meggyőznie
Hruscsovot arról, hogy az amerikai vezetés még a nukleáris háborútól sem retten
vissza. Végül Hruscsov rántotta el a kormányt.
A játékelmélet – mint tudományág – képes volt
tehát bebizonyítani: bizonyos esetekben az egyetlen lehetséges racionális viselkedés
az irracionalitás. Igazolta továbbá, hogy a két választásból álló játékok esetében
kizárólag négyfajta csapdahelyzet fordul elő, s hogy a tényleges, életbeli
konfliktusok is ennek a négy alaptípusnak a bonyolult, kusza kombinációi.
1 megjegyzés:
Erről kicsit bővebben hol lehetne olvasni ? A modellezés része érdekelne. :)
Megjegyzés küldése